20:17:54 Методика проведення уроків розвитку зв'язного мовлення. Міміка, жести... |
Вершута В.В. методист РМК відділу освіти Богуславської РДА з питань початкової освіти Оскільки діалогічне мовлення є емоційно забарвленим, спонтанним, має двосторонній характер, велике значення тут має міміка, жести поза і особливо етикет слухання. Той, хто слухає, має дати відчути тому, хто говорить, що він уважний. Крім цього, варто формувати вміння звертатися, вітатися, прощатися, залежно від віку співрозмовників і обставин спілкування, просити, делікатно і переконливо відмовляти у проханні. Для цього учнів бажано ознайомити з формулами зі значенням прохання ("чи не зателефонуєш мені...", "чи не могли б ви...", "якщо ваша ласка", "не відмовте у проханні", "можливо ви мені допоможете", відмови ("я б охоче, але...", "вибачте, але я не можу", прощання ("дозвольте попрощатись", "на добраніч", "до зустрічі"), вибачення ("даруйте мені", "я дуже жалкую", "перепрошую", "не гнівайтесь на мене"). Ситуації, запропоновані вчителем, мають бути наближені до життя (подякувати бабуся за смачний обід; розважити товариша, який впав з велосипеда; попросити маму допомогти розв'язати задачу; запропонувати братикові прибрати кімнату тощо). За допомогою деяких вправ учні початкової школи вчаться будувати діалоги таких типів: діалог - розпитування, діалог - домовленість, діалог - обмін думками, діалог - обговорення. Таким чином, вивчення особливостей текстів різних стилів мовлення за допомогою метода тренувальних вправ дозволяє учням не тільки познайомитися з кращими зразками авторських текстів, а й зрозуміти різницю між стилями мовлення, вивчити ознаки жанрів, знаходити і самостійно використовувати різноманітні художні засоби з метою надання власному твору яскравості та емоційності. Оскільки мовлення - найважливіший засіб комунікації, то розвиток зв'язного мовлення являється провідним принципом навчання рідної мови, що передбачається чинною Програмою. Психологічне підґрунтя навчання молодших школярів зв'язному мовленню з'явилось завдяки працям видатних вчених - психологів та педагогів. Організацію роботи учнів на уроках розвитку зв'язного мовлення слід здійснювати так, щоб якомога більше задіяти попередній досвід спілкування школярів. Дані уроки мають позитивний вплив на розвиток дитини в цілому та її комунікативних навичок зокрема. Завдання вчителя початкових класів сприяти поповненню словникового запасу дітей, вільному володінню словами. |
|
Всього коментарів: 0 | |